Zasady korzystania z Podstawowej Opieki Zdrowotnej
BEZPOŚREDNIA WIZYTA w przypadkach, gdy:
- nie wyrażasz zgody na teleporadę (Ty lub Twój opiekun ustawowy),
- cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
- masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki, położnej podstawowej opieki zdrowotnej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
TELEPORADA w przypadkach gdy:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
- potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
- potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
- potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia,
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Na TELEPORADZIE otrzymasz:
- zalecenia,
- e-zwolnienie,
- e-skierowanie,
- zlecenie na test na koronawirusa,
- e-receptę,
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Szczegółowe informacje o teleporadach otrzymasz:
- w naszych przychodniach zdrowia,
- na stronie internetowej mcmbaluty.pl (Chcę skorzystać z teleporady lekarskiej (mcmbaluty.pl) oraz Nowe zasady korzystania z porad lekarskich (mcmbaluty.pl)),
- telefonicznie pod numerem 506-204-156 lub numerem rejestracji Twojej Przychodni Zdrowia.
Informacje o TELEPORADZIE:
- lista świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty:
- nie wyrażasz zgody na teleporadę (Ty lub Twój opiekun ustawowy),
- cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
- masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki, położnej podstawowej opieki zdrowotnej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
- system, przez który lekarze udzielają teleporad: porady telefonicznie
- sposób ustalenia terminu teleporady: według kolejności zgłoszeń z podziałem na przypadki pilne i stabilne
- sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia: lekarz telefonuje do pacjenta w umówionym wcześniej terminie teleporady; teleporada prowadzona jest w formie rozmowy
- sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie: lekarz podejmuje kilkukrotne próby nawiązania kontaktu telefonicznego z pacjentem w umówionym terminie teleporady, jeśli pacjent nie jest dostępny lekarz odnotowuje ten fakt w dokumentacji medycznej
- możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna: w trakcie teleporady lekarz może zaproponować pacjentowi dodatkową wizytę ambulatoryjną w przychodni lub wizytę domową, jeśli wymaga tego stan zdrowia pacjenta
- sposób realizacji e-recepty: po wystawieniu recepty pacjent otrzymuje telefonicznie kod dostępu, uprawniający do zakupu leków w każdej aptece,
- sposób realizacji e-skierowania: po wystawieniu e-skierowania pacjent otrzymuje telefonicznie kod dostępu, uprawniający do świadczenia medycznego w każdej placówce, realizującej dany typ świadczenia.
- sposób realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne: po wystawieniu i pozytywnej weryfikacji przez NFZ zlecenia na wyroby medyczne pacjent otrzymuje telefonicznie unikalny numer identyfikacyny, uprawniający do realizacji zlecenia w każdej placówce realizującej dany typ wyrobu medycznego
- sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych: lekarz lub pracownik rejestracji na prośbę pacjenta mogą udzielić szczegółowych informacji o badaniach dodatkowych, które zostały mu zlecone; Miejskie Centrum Medyczne wykonuje badania z zakresu diagnostyki laboratoryjnej (Bydgoska, Wielkopolska, Traktorowa, Snycerska, Sierakowskiego, Libelta, Murarska, Motylowa, Nastrojowa) i obrazowej (Murarska)
- informacja o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta została zamieszczona na stronie: IKP – Internetowe Konto Pacjenta (mcmbaluty.pl)
Termin TELEPORADY:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście,
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Przebieg TELEPORADY:
- przed udzieleniem teleporady lekarz potwierdza tożsamość pacjenta: robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
- przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
- udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
- ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.